چسب هیلتی چیست

چسب هیلتی دارای انواع مختلفی بوده که هرکدام برای مصارف خاصی در پروژه های مختلف عمرانی از جمله پروژه های مقاوم سازی و به صورت جزیی تر در اجرای عملیات کاشت میلگرد مورد استفاده قرار می گیرند. چسب های شرکت هیلتی با کیفیت بالا و در انواع مختلفی تولید می شوند که با توجه به شرایط مختلف کار می توان از آنها بهره گرفت.

همان طور که اشاره شد با توجه به ویژگی های خاص چسب های شیمیایی مورد استفاده برای کاشت میلگرد، تولید آن ها توسط شرکت های معدودی انجام می پذیرد، از جمله این شرکت ها می توان به شرکت های هیلتی، کالم، فیشر، ممو و … اشاره نمود. در این بین با توجه به سابقه و کیفیت محصولات تولیدی شرکت هیلتی، چسب های هیلتی در میان مهندسان ایرانی محبوبیت بیشتری دارد.

کاربرد چسب هیلتی

کاربرد چسب هیلتی ایجاد چسبندگی بین دیواره سوراخ ایجاد شده در بتن و عضو فلزی است که داخل این سوراخ قرار می گیرد، این چسبندگی باید به قدری قوی باشد که بتواند مکانیزم انتقال بارهای وارده به عضو فلزی را به مقطع بتن بر عهده بگیرد. در واقع با تزریق چسب هیلتی داخل سوراخی که در بتن ایجاد شده یک بستر مناسب جهت جای گذاری میلگرد یا بولت فراهم می گردد.

نکته قابل توجه در کاربرد چسب هیلتی قابلیت مدلسازی رفتار این انکر شیمیایی در هنگام اعمال بارهای مختلف فشاری، کششی، گشتاور پیچشی و … در محیط نرم افزار می باشد که خود این عامل سبب شده تا چسب هیلتی انتخاب اول در مورد پروژه های مقاوم سازی و بهسازی باشد.

چسب هیلتی برای کاشت میلگرد

استفاده از چسب هیلتی برای کاشت میلگرد ممکن است در مقاطع مختلفی از فرآیند اجرای پروژه عمرانی مورد استفاده قرار گیرد، یک تیر بتنی را در نظر بگیرید که قرار است افزایش مقطع پیدا کند؛ با استفاده از کاشت میلگرد می توان تیر جدید را به تیر موجود متصل کرد. همچنین برای ایجاد المان های جدید از جمله ستون های جدید در یک سازه موجود نیز کاشت میلگرد یکی از روش های پرکاربرد است.

کاشت میلگرد ممکن است به دلیل اشتباهات مهندسی نیز صورت پذیرد. اگر به دلایل مختلفی نیاز باشد تا محل یک یا چند المان سازه تغییر پیدا کند، روش کاشت شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال فرض کنید طبقه اول یک سازه به صورت کامل اجرا شده و به دلیل اشتباه طراح، یکی از ستون ها در محل نامناسبی قرار گرفته است و یا حتی بخشی از سازه قوانین شهرداری را نقض کرده و سازه باید عقب نشینی کند. در این صورت یکی از راه حل های کلیدی برای جلوگیری از تخریب کلی سازه انتقال یک یا چند ستون می باشد. با استفاده از روش کاشت میلگرد می توان ستون های جدید را بر روی فونداسیون ایجاد و ستون های قبلی را تخریب نمود.

چسب هیلتی برای کاشت میلگرد در موارد دیگری نیز کاربرد دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان الو هیلتی در ارتباط باشید.

انواع چسب هیلتی

چسب های کاشت هیلتی در انواع مختلفی برای کاربردهای مختلفی تولید می شوند. از جمله معروف ترین آن ها می توان به

Hilti HIT RE100،

Hilti HIT RE500v3

Hilti HIT HY200

اشاره نمود. هر یک از این چسب ها کاربردهای مخصوص خود را دارند و برای انتخاب صحیح چسب برای پروژه باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شوند. از جمله این عوامل می توان به ویژگی های بتن پایه، شرایط آب و هوایی و خورندگی، ظرفیت باربری مورد نیاز، سیستم سوراخ کاری بتن، مدت زمان ممکن برای گیرش و … اشاره نمود.

به عنوان مثال در مورد زمان گیرش چسب ها، اگرچه تفاوت زیادی در این مدت زمان وجود ندارد؛ ولیکن چسب HY200 که پایه سیمانی است، نسبت به دوچسب هیلتی RE100 و RE500v3 که پایه هیبریدی هستند، زودگیرتر می باشد.

از نظر ظرفیت باربری هم، به ترتیب HY200 و سپس RE500v3 قرار دارند و ظرفیت باربری RE100 از دو مورد دیگر کمتر است. با این حال نمی توان به صورت کلی از چسب HY200 استفاده کرد و انتخاب چسب باید به صورت بهینه، با توجه به شرایط سازه و دیگر المان های دخیل در اتصال صورت گیرد.

مشخصات چسب هیلتی

همان طور که بیان شد،  هر کدام از چسب های هیلتی خواص مخصوص به خود را دارند که با توجه به ویژگی های مورد انتظار باید مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه به بررسی و معرفی مختصر این سه محصول می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این محصولات و محصولات مشابه و توضیحات تخصصی تر می توانید با کارشناسان الوهیلتی در تماس باشید.

چسب هیلتی RE100

این انکر شیمیایی یک انکر شیمیایی نسبتا ارزان قیمت، با دامنه ی کاربرد وسیع و مناسب برای بارهای استاتیک نسبتا سبک است. با توجه به خواص مکانیکی و شیمیایی مناسب یکی از انکرهای شیمیایی شناخته شده است و در پروژه های مختلفی کاربرد دارد. در صورتی که بار اعمالی به صورت استاتیک بوده و مقدار آن زیاد نباشد، بهترین گزینه استفاده از چسب RE100 می باشد.

چسب هیلتی RE500v3

رایج ترین و شناخته شده ترین چسب کاشت میلگرد موجود چسب RE500 است که نوع جدید آن یعنی چسب RE500v3 مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت که RE500v3 پرکاربردترین انکر شیمیایی موجود در بازار است. از این چسب کاشت برای پروژه های مختلفی استفاده می شود. ظرفیت باربری آن از RE100 بیشتر است و علاوه بر این که قادر است بارهای استاتیک سنگین تری را نسبت به RE100 تحمل کند، در تحمل بارهای دینامیک هم عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد. از دیگر ویژگی های قابل تامل این محصول امکان استفاده در نواحی بدون ترک و ترک دار بتن می باشد.
کیفیت بالا، خواص مکانیکی و شیمیایی خوب و مقرون به صرفه بودن این چسب شیمیایی عواملی هستند که منجر به کاربرد زیاد این انکر شیمیایی می شوند.

گان چسب هیلتی

گان چسب هیلتی یا اصطلاحا ابزار تزریق چسب هیلتی در واقع دستگاهی است که با طراحی منحصر بفرد شرکت هیلتی منجر به اختلاط دو جزء چسب شده و داخل سوراخ تزریق می گردد. قیمت گان چسب هیلتی به دلیل انحصاری بودن این محصول و با توجه به عدم کاربرد این محصول در موارد دیگر نسبتا بالاست. نکته قابل توجه این است که از گان تزریق شیمیایی دیگری نمی توان برای تزریق چسب های هیلتی استفاده نمود و استفاده از آن ها می تواند باعث ترکیدن چسب تحت فشار و ایجاد آسیب های شدید خصوصا برای چشم اپراتور تزریق شود. از این رو پیشنهاد می شود حتما از متخصصین کمک بگیرید که برای این منظور و همچنین جهت اطلاع از قیمت روز گان هیلتی می توانید با کارشناسان الو هیلتی در تماس باشید.