طریقه نصب صفحه پلیت

بار های وارده به یک اسکلت فلزی از طریق کف و تیر ها به ستون ها می رسند. سپس ستون ها این نیرو ها را از طریق بیس پلیت به پی انتقال می دهند. به همین خاطر باید طریقه نصب پلیت را آموزش ببینید. چرا که بیس پلیت نقش حساس و حائز اهمیتی در سازه داشته و باید اجرا و همین طور طرح آن با دقت فراوانی انجام شود.

بیس پلیت چیست؟

بیس پلیت یا همان پلیت، در واقع ورقی از جنس فولاد است که ستون را به فونداسیون بتنی متصل می نماید. هدف از نصب صفحه پلیت، تامین اجزا و وسایل اتصال به شکل و نحوی مشخص است که کلیه بار های موجود در ستون بتوانند به راحتی و با اطمینان و ایمنی از طریق پی به زمین منتقل شوند.

طریقه نصب پلیت یا صفحه ستون

به طور کلی اتصال ستون به بیس پلیت، به دو روش انجام می شود که در ادامه به طور کامل این دو روش را توضیح داده ایم:

روش اول طریقه نصب پلیت

ستون و بیس پلیت در محل کارگاه ساخته شده و توسط جوش نفوذی کاملا به یکدیگر متصل می شوند. سپس آن را به وسیله میلگرد انتظار خم شده که به آن بولت می گویند، به پی متصل می کنند. (بولت: میل مهار هایی که از قبل در پی تعبیه شده و به بیرون از پی ادامه پیدا کرده اند)

این روش برای ساختمان هایی که تعداد زیادی ستون سبک دارند و همین طور تیر های برق بسیار مناسب است.

روش دوم طریقه نصب پلیت

این روش از نصب بیس پلیت، ستون و پلیت به صورت جداگانه به یکدیگر متصل می شوند. در این حالت ابتدا بیس پلیت در تراز مناسب قرار می گیرد، پس از آن ستون توسط نبشی های نگه دارنده و یا ورق های اتصال به پلیت، متصل می شود.

این روش به دلیل سهولت در اجرا کاربرد بیشتری دارد.

در زمان نصب بیس پلیت به این نکات توجه کنید.

همان طور که پیش تر گفته شد، نصب پلیت از حساسیت بالایی برخوردار است که باید با دقت کامل انجام شود. در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری مانند خراب شدن ساختمان در پی خواهد داشت. در ادامه این نکات برای شما آورده شده اند:

۱- بیس پلیت باید توسط بولت هایی که در بتن پی کار گذاشته شده است (همان میلگرد های انتظار) در جای خود ثابت و تنظیم شود. شما برای اتصال این ورق به پی، حداقل به چهار عدد بولت در چهار گوشه ورق نیاز خواهید داشت.

۲- در ستون هایی که تحت تاثیر نیروی محوری خالص قرار دارند، بولت ها پس از نصب پلیت، نقش باربری ایفا نمی کنند، اما در زمان اجرا و اتصال به ستون به پلیت در جهت جلوگیری از افتادن ستون، نقسی چشم گیر و حائز اهمیت دارند.

۳- در ستون هایی که علاوه بر نیروی محوری، لنگر خمشی و برش را نیز از طریق اتصال پای ستون به پی منتقل می کنند، عملکرد بولت ها در جلوگیری از جدا شدن ستون از پی اهمیت فراوانی دارد.

۴- قطر بولت ها به طور معمول در حدود ۲۰ میلی متر در نظر گرفته می شود. تنظیم پلیت ستون، معملوا توسط مهره هایی که در سر بولت ها بسته می شود، انجام می پذیرد.

۵- برای بستن و تنظیم راحت تر پلیت و مهره ها، به شما توصیه می کنیم بین مرکز بولت ها تا ورق های سخت کننده، فاصله ای حداقل معادل ۱.۵ برابر قطر بولت ها در نظر بگیرید.

۶- طول دنده شده انتهای بولت ها، با در نظر گرفتن نوع بیس پلیت و بزرگی نیرو ها، به طور معمول بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

۷- طول بولت ها باید به مقداری باشد که مقاومت، پیوستگی و مهار لازم در بتن را داشته باشند. باید در نظر داشته باشید که در جهت اتصال پلیت به پی در موارد خاص و نیروز های بزرگ، بهتر است که بولت ها در انتها، قلاب و یا توسط ورق هایی مورد تقویت قرار بگیرند تا طول مهاری لازم و مورد نیاز را تامین کنند.

طریقه نصب پلیت به ستون

همان طور که پیش تر گفتیم، باید برای اتصال ستون فلزی به فونداسیون از پلیت استفاده کنیم. به همین خاطر در این بخش از مطلب در چند مرحله سایده طریقه نصب پلیت به ستون را برای شما آورده ایم:

حتما سطح ستون در محل اتصال به وسیله برش دقیق و سنگ زدن به صورت کامل صاف و گونیا شود.

در صورتی که سطح ستون در محل اتصال کاملا صاف نباشد، به شما توصیه می کنیم که از ورق های ذوزنقه ای شکل و یا نبشی های اتصال برای انتقال مناسب بار ستون به پلیت استفاده نمایید.

در این حالت، به دلیل ارتفاع زیاد اتصال، لازم است تراز سطح بالای پی ها را تا اندازه ای پایین تر اجرا کنید ت ا اجزای اتصال در زیر کف تمام شده قرار بگیرند. 

بیس پلیت های نورد شده با ضخامت کم تر از ۵ سانتی متر، در صورتی که تماس کافی با بتن را داشته باشند، نیازی به تسطیح ندارند.

بیس پلیت های نورد شده که ضخامت آن ها بین ۵ سانتی متر تا ۱۵ سانتی متر می باشد را می توان با برس، مسطح کرد. شما باید برای مسطح کردن ورق های ضخیم با ضخامت بیش از ۱۰ سانتی متر، از ماشین استفاده نمایید